2014. június 22., vasárnap

# 2012 # A vadászat

A meghurcoltatott


A vadászat filmre maga Mads Mikkelsen személye és az Oscar-díjátadó hívta fel a figyelmemet, s persze a skandináv filmek különös hangulata, amihez már néhány filmen keresztül (pl. Ádám almái, Sodródás, Engedj be!) megtapasztalhattam. Ezen tekintetében magasak voltak az elvárások. 

Tartalom:
"A nemrég elvált Lucas egy vidám baráti társaság megbecsült tagja, gondoskodó apa, megbízható munkatárs. Egy óvodában dolgozik asszisztensként, szereti a munkáját, és a gyerekek, kollégák is kedvelik őt. Egyik kolléganőjével randizni kezd, és úgy tűnik, magánélete is mederbe kerül. A harmonikus hétköznapok azonban egy pillanat alatt omlanak össze egy apró füllentés hatására: az egyik kislány, legjobb barátja gyermeke az óvodában azt mondja, hogy Lucas tett vele valamit. A gyermeki hazugság visszafordíthatatlan károkat okozva szabadul el, a magára maradó, védtelen Lucas pedig értetlenül áll az események előtt."

Forrás: Port


A vadászat megtekintése után is sokszor eszembe jut a film, a témája, s akkor úgy érzem, hogy egy jó, sőt elég erős alkotást láttam. A téma elég hétköznapi és közel áll mindenkihez (a pletykálás), de ez a film nagy odafigyeléssel, fokozatossággal és jól megválogatott képi utalásokkal tárja elénk az esetet. Mellőzik a szavakkal történik szájbarágást, legtöbbször a képsorokra kell hagyatkoznunk: szerintem ez sokkal elegánsabb út, még ha a nehezebb is. De A vadászat esetében tökéletesen működik ez az elbeszélő mód. A legapróbb jelekből és mozzanatokból áll össze a szereplők a problémája (pl. Klara családi helyzete vagy Lucas magánélete), s hasonló apróságok viszik előrébb a történetet (pl. Klara hazugságának az oka). Továbbá ezek az apró, nem igazán jelentősnek tartott mozzanatok gerjesztik végig a feszültséget is (mondhatnánk azt is, hogy végig forrong valami a mélyben), ami a mise jelenetben robban ki, azaz teljesedik ki. 


A nézőkre tökéletesen hat a film, azonban itt-ott a valóság alapját megkérdőjeleztem. Például a gyermekpszichológus munkáját. Bár, ha nagyon akarjuk, bele lehet ebbe a részbe magyarázni azt, hogy a pszichológus egyszerűen slendrián és nem rendes szakember, s ez az oka a vizsgálat milyenségének. Viszont azt nem értettem, hogy Lucas miért nem védte igazságát? Dramaturgiai szempontból értem, hogy miért történt ez így, de valóságban nem ilyen viselkedést várnék egy ártatlan, de megvádolt embertől. 
Ilyen apróságoktól eltekintve, A vadászat egy nagyon erős és nagyon európai alkotás, meg merem kockáztatni, hogy ebben az évben a legerősebb film, amit láttam. Fokozatos és intelligens építkezés jellemző, gyönyörűen megalkotott jelenetek a dán vidéki világ természeti látványosságaival. Továbbá remek színészek játszanak itt, kezdve Mads Mikkelsennel, aki ezen szerepéért elnyerte Cannes-ben a Legjobb férfi szerepnek járó díjat. Továbbá még Annika Wedderkoppra hívnám fel a figyelmet, mert gyerekként olyan aurát tudott magából árasztani a puszta nézésével, hogy az ember tartott tőle egy kicsit. Érdemes lesz rá figyelni.

Mindenkinek ajánlom A vadászatot. Többször nézhető és elgondolkodtató alkotás, ritka kincs: 9/10

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Az Ádám almái nekem is nagy kedvenc és láttam még Mikkelsent két másik Anders Thomas Jensen rendezte filmben is. Meg ismerek néhány másik skandináv művet is, de sajnos nem sokat. Úgyhogy igen, igazad van - kéne még ismerkedni velük. De így érdemben nem tudok reagálni, inkább csak azt akartam mondani - most hogy rátaláltam erre a helyre - hogy gratulálok a széles érdeklődési körödhöz, röviden bekukkantva is jó látni a választásaid, témáid sokszínűségét. :)

Chibi Zsó írta...

Csak nem a Zöld hentesek volt az a film? :) Amúgy Mikkelsent már a Hannibalban is nagyon jó színésznek tartottam, de a dán filmekben látva őt, még inkább - úgymond - el vagyok ájulva a tehetségétől. És amennyire ímmel-ámmal követem a pályáját, szépen megy a szekere is, és persze megérdemelten. :)
A dicséretet köszönöm. Igyekszek mindenre nyitott lenni. :)

Follow Us @soratemplates